27 december 2010

Julkläder



Barnen behövde ju så klart ha en varsin juldress till julens alla kalas. Jag var lite sent ute i min planering och insåg att december går mycket fortare än vad jag hinner med. Vilket december månad gör varje år, att jag aldrig lär mig! Har verkligen gillat hjärtvelouren från miniskunk men det har aldrig blivit av att jag skaffat mig en bit men nu så ville jag gärna sy en liten pepparkaksdress till lillan av det. Som tur är hade miniskunk superservice och levererade mig tyget snabbt som bara den så jag hann sy lillans dress precis i tid till Luciafirandet på dagis. Tyvärr missade jag det själv för jag hade halsfluss då:( men som tur är filmade min man luciatåget så jag har kunnit titta på det. Klänningen blev en enkel modell med infodring och ett litet sprund framtill och byxorna fick lite rynk längst ner i sidorna som jag just nu har snöat in mig lite på;) Har sytt flera sådana byxor och leggings senaste tiden. Gjorde även en mössa i kronmodell, första gången jag provar att göra det och det blev över förväntan måste jag säga. Så den modellen kommer det nog bli på många mössor framåt våren, syns dock inte så bra på bilden att det är den modellen på mössan.
Sonen fick välja om han ville vara tomtenisse eller pepparkaksgubbe och han valde inte helt oväntat tomtenisse. Eftersom jag tyckte det kändes lite tråkigt att bara sy en enfärgad röd tröja valde jag att göra ett litet vinterlandskap på tröjan med massa snö, en snögubbe och granar. Byxorna är helt vanliga muddbyxor och tänkta att kunna användas som basbyxor framöver fast jag tror sonen alltid kommer att kalla dem för sina tomtebyxor:) Fickorna klippte jag med luggen åt fel håll för att jag tycker det blir en liten rolig effekt. På bilden ser det ut som att fickorna är mörkare än byxorna men i verkligheten är det snarare tvärtom. Det är så svårt att fota velour! Men effekten blir att beroende på hur ljuset faller på byxorna skiftar fickorna i förhållande till byxorna i färg. Sonen fick en enkel tomteluva till dressen också, ingen tomtedress utan luva. Vet att jag sydde en till honom förra året men den kunde jag inte hitta nu. Den komer säkert fram till sommaren, det brukar vara så;)

God fortsättning till er alla! Jag hoppas ni haft en riktigt härlig jul!!

Otålig väntan på tomten.....
....som tur är kom tomten till slut till allas stora glädje!!

9 kommentarer:

Ikuinen vauvakuume sa...

Hej, vad tur att jag hittade din blogg. Alla dina kläder är superfina!

(Jag är finska men jag hoppas att det här blev rätt.)

Ingrid sa...

Vilka sötnosar!! Jag hann aldrig fixa någon juloutfit till makrillen... är man en dålig mamma då?! ;) Tomtebrallorna är superfina och hjärtsetet helt underbart gosigt - kläder man blir glad av att titta på! God fortsättning :)

od Andulky sa...

Wow, vilket jobb!!! Underbara kläder och fina bilder!!

Pyssellycka sa...

Vilka härliga julkläder! Jättefint!

JuMel sa...

Vilka härliga julset! Känn dig nöjd med att ha fått till två så fina och orginella set.

Strömming sa...

Igår hittade jag en lallismössa hemma hos en kompis, som de fått av svärmor i julklapp till dottern och som hon köpt på julmarknad! :D Tänk vad förvånad jag blev! :D
God fortsättning!

Anki sa...

Vilka superfina julset!

OYB sa...

Vilka superfina julset!! Tomtetröjan med sitt snölandskap var så grymt snygg!!

Anonym sa...

krasne