10 februari 2010

Trollbrallor!



Oj nu är det riktigt längesedan jag gjorde ett inlägg här på bloggen! Tror nog det är mitt längsta uppehåll någonsin. Har inte riktigt känt mig så motiverad att blogga den senaste tiden... har faktiskt inte sytt så jättemycket heller men de senaste dagarna har det blivit en hel del. Sydde ett par lila trollbrallor till min lilla tjej för ett tag sedan men de blev aningens för små och fick därför hitta en annan ägare. Så nu har jag sytt ett nytt par i en storlek större och i det oranga velourtrolltyget, mönstret är från Ottobre men jag har gjort dem aningens tightare och mer utsvängda nertill och lade även till mudd för att lillan som nyligen lärt sig gå inte ska snubbla på vida byxben. När jag ändå sydde dem sydde jag även ett par som present till kär gammal väns nyfödde lilla son. Vet att hon tyckte väldigt mycket om de lila trollbrallorna så då var jag ju bara tvungen att göra ett par till den lille. Eftersom det är mycket blöjbyten på små bebisar valde jag att bandkanta grensömmen och satte trycknappar så att man inte behöver ta av hela byxan vid blöjbyte. Gjorde faktiskt inga mönsterändringar alls förutom att jag la till mudd och bandkantade grensömmen.


När jag sydde byxorna funderade jag på vad lillan skulle ha för body under dem och kom fram till att lila nog vore riktigt snyggt till det oranga Men nån lila body hade hon inte så det fick bli att sy en. Valde raglanmodell med omönstrad interlock till ärmarna så det inte blir för "trolligt" när hon har den under trollbrallorna. Första gången jag gör en body med en lång "flärp" till knäppning och jag gillade den varianten skarpt. Både snyggare och lättare på något sätt. Skarvade "flärpen" med enfärgad interlock för annars hade ju trollen blivit upp och ner där.
Tack till Johanna för awarden! Väljer att inte skicka den vidare eftersom jag tror den gått runt hos de flesta nu :)
Tillägg: Mönstret på byxorna är från Ottobre nr 6/09 och tyget är designat av fantastiska Johanna Ahlard och säljs hos Mjuka tyger

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Supersnyggt!! Gillar verkligen din modell på bodyn!

Smörsoppens Siw sa...

Jättefina trollbrallor. Vilket nr av ottobre finns det mönstret i?
Skulle vilja sy sådana till mitt barnbarn.

Ahlard sa...

Åh såååå underbara!!! Supersnyggt

ida.p design sa...

Vilka fina kläder!
kram, ida.p
Kolla gärna in mina saker!
www.idapdesign.se

Krimskrams sa...

Så snygga! Åh det finns så mycket snygga tyger nu och varje gång jag ser något som jag inte har (som trollen) så får jag verkligen lägga band på mig för att inte flippa ur och köpa allt allt allt!

JuMel sa...

Gillar verkligen modellen på de brallona och bodyn är så klart oxå fin!

od Andulky sa...

Superfina!!! Vilken sötnos!

Falk sa...

Så himla coola byxor, supersnyggt!
Var hittar du denna snygga velour?

Jenny sa...

Supermysiga brallor!! Vill oxå hitta nåt sånt tyg!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Vilka gosiga byxor och vilken fin bild på din dotter!

Lallis/Helene sa...

Missade visst att skriva i inlägget att mönstret på byxorna är från Ottobre nr 6/09 och tyget är designat av Johanna Ahlard och säljs av Mjuka tyger

Jes sa...

Superfina kläder!!! helt fantastiska :) lila och orange vart ju superfint tillsammans. Gillade modellen på din body skarpt.